کتاب خیابان یک طرفه

اثر والتر بنیامین از انتشارات مرکز - مترجم: حمید فرزانده-دهه 1920

خيابان يک طرفه دومين و آخرين كتابی است كه از بنيامين در زمان حياتش انتشار يافته است.‏

آثار اين متفكر، ناقد، تاريخ نويس انديشه و فيلسوف آلمانی كه در اثر نا‌متعارف بودن سبک و انديشه‌اش در زمان حيات كم و بيش ناشناخته ماند، در دهه‌ی اخير مورد توجه قرار گرفته و به چندين زبان ترجمه شده‌اند.‏

اين كتاب چنان كه در نگاه نخست به نظر می‌آید یک كتاب گزين گويه نيست، بلكه مجموعه‌ای است از تصويرهای انديشه‌گرانه. احضار چيزهایی است كه بيان آن‌ها به واژه‌ها امكان پذير نيست. شكل مرموز آن‌ها انديشه را، كه در شكل مفهومی سنتی خود انعطاف ناپذير و قراردادی می‌نمايد، فعال می‌کند، خود انگیختگی و نيروی آن را به جريان می‌اندازد و به خواننده می‌فهماند در واقع ديری است چيزهايی را كه در صدد انكارشان بوده می‌دانسته است.‏


خرید کتاب خیابان یک طرفه
جستجوی کتاب خیابان یک طرفه در گودریدز

معرفی کتاب خیابان یک طرفه از نگاه کاربران
به تنهایی در درازنای یک خیابان تنها گام برداشتن، جزئی ازطبیعت فیلسوف است. والتر بنیامین، خیابان یک‌طرفه را می‌پیماید و در این حرکت استعاری، با چاقوی انتقادی خون‌آلود، پرده از اندیشه‌های ژرف و پاکدامن می‌درد. خیابان یک‌طرفه، یک دخول جان‌کاه برای ‌اذهان باکره است، حتی برای روسپیان کارآزموده، حتی آن روسپیانی که همواره به مخاطب پشت می‌کنند. دون‌ژوان منتقد، در نهایت آرامش، در تاریکی شب اندیشه، دستش را بر روی انحنای ذهنی مخاطب حرکت می‌دهد و همین‌که دستش به جایی که خواست، همان وعده‌گاه نهانی، می‌رسد، با حرکت زبر و رازآلود سرانگشتانش، به لمس خواستگاه آن اندیشه‌های ژرف می‌پردازد و این‌چنین، ذهن مخاطب را درگیر آن اوج لذتی می‌سازد که از پیش، وی را برای آن آماده کرده است. بنیامین، حتی به این نیز بسنده نمی‌کند. انگشتان انتقاد را به ژرفای خیس و تاریک اندیشه می‌رساند و با یک ارضای وحشیانه، ذهن را از راز بزرگش نجات داده و به روشنایی رهنمون می‌شود. این، بدون شک تعریف @موجه‌ا‌ی@ از وظیفه‌ی فیلسوف مدرن یعنی همان ویران‌گری است. خیابان یک‌طرفه، همان مسیری است که رهگذر کمتری دارد و به قول شاعر @همه‌ی تفاوت، از همین ناشی می‌شود@. بنیامین برخلاف فلاسفه‌ی قدیم، اروتیسم فکری را از زندگی خصوصی بیرون می‌کشد و معاشقه را به میان اجتماع می‌رساند. خود پیداست که چنین معاشقه‌ی فکری، دیگر جدا از مسئولیت نیست و حالا با حس وظیفه‌ی اجتماعی همراه است. خیابان یک‌طرفه، به دنبال ویران ساختن درون‌گرایی سطحی و تصور التیام‌بخش @انسان جهانی@ است. این‌چنین، بنیامین در پی احیا کردن مفهوم روشن‌فکر مستقل برمی‌آید، زیرا به عقیده‌ی او، نسل روشن‌فکران مستقل و مفهوم روشن‌فکری، در حال انقراض و شدیدا کهنه و منسوخ شده است. تم مالیخولیایی اثر، که برگرفته از یک سبک سورئالیستی ویران‌گر است، از همین‌جا ناشی می‌شود و خود را در جامه‌ی رؤیا نمودار می‌سازد. استفاده از لایه‌ی رویا در این اثر، همان فرم فلسفی سورئال رمزآلود غم‌انگیزی‌ست که در آن، روح، زبان و تصویر به هم پیوند خورده است.

مشاهده لینک اصلی
چرا بعضی آدم‌های خوب این‌قدر کم‌گو و گزیده‌گو هستند؟ موضوعات این کتاب در عین تنوع و اشاره به حوزه‌های مختلف به شدت موجز و کوتاه‌اند. و از آن دست مطالبی‌ هستند که یک جمله‌اش به تنهایی می‌تواند آغازگر بحث‌های جدی باشد. اگر والتر بنیامین یک «استیو تولتز» درونی می‌داشت مقاله‌اش به جای هشتاد صفحه، هشتصد صفحه می‌شد. من هم به فراخور سطح آگاهی‌ام که چندان هم زیاد و وسیع نبود، از این موضوعات محتوا دریافت کردم. به ویژه درباره‌ ادبیات. دانش بیش‌تر در زمینه فلسفه احتمالا خواننده را به دریافت‌های بیش‌تری می‌رساند.
کتاب را بخوانید. محال است که پشیمان‌تان کند.


مشاهده لینک اصلی
کسی که نمیتواند طرفها را بپذیرد، باید ساکت باشد. (والتر بنیامین، خیابان یک طرفه)، بنجامین را با طناب خود به راحتی بچرخانید، که حتی عادلانه نیست. تمام کارهای این پسر یک دوران بی نظیر سحر آمیز بود. یک مارکسیست که نگرانش بود که مارکس را بخواند، مسافر دیگری که هرگز برای پیوستن به حزب کمونیست، یک صهیونیست که از اسرائیل بیرون رفت، بیگناهان متعهد به هیچ چیزی نبود، بلکه خودداری از انجام آن بود. و این همه درست است. می توانم همدردی کنم برای نویسنده ای که در اثر متلاشی شدن جمهوری وایمار زندگی می کرد، یک بی اعتمادی سیاسی خاص بدون شک قیمت خلوص فکری بود. بسيار خوب. بدون مشکل اما آیا فریزهای علمی لطفا متوقف کنید که تظاهر کنید که بنجامین چیزی جز مشتری فلسفی لغزنده نیست؟ مطمئنا، او یک متفکر وحشتناکی درخشان بود، اما درخشش او از آنچه غافلگیرانه به نام â € œopacityâ € می گوید ابراز شده بود. کمتر مودبانه، یک خواننده شک و تردید ممکن است به این نکته اشاره کند که ظاهری ناشناخته او، صرفا یک بازی بی نظیر در یک بازی پیچیده سه کارت مونت، یک بازی در بالاترین سطوح نظری است تا مطمئن شود، اما هنوز هم کمی از پاره شدن در پایان. حتی گرشوم شولم او را \"ابهام، ماجراجویی و آکروباتیک\" متهم کرد، و او یک دوست نزدیک بود (او نیز احتمالا فکری بنیامین بود و به همین ترتیب در موقعیتی بود که بتواند او را به اوج خود برساند). بنجامین در مقاله ای با عنوان «کارل کراوس» (خالق ذهنی ذهنی) خود را با عجایب وحشیانه توصیف کرد: «ممکن است این روانکاوی، آن را با یک انگشت شست. (به عالوه، محققان بنیامین می گویند این به عنوان نمونه ای از کوشش کوروس است، اما اگر کراوس ناهموار باشد، پس بقیه ما درهم و برهمی هستند). اما میدونی چیه؟ با وجود تمام رزروهای من، هنوز هم شما را تشویق میکنم، نه، من دوسدان جرأت می کنم که بنجامین را بخوانید. گاه گاه به گاه، پیشخدمت وحشتناک بینشی که او ارائه می دهد، ارزش همه ی خستگی و بی حوصلگی است و فتنه هایی که به شما تعلق می گیرد، هزینه می شود. نیمی از زمان من صادقانه هیچ ایده ای راجع به آن صحبت نمی کنم و نیمی از زمان من فکر می کنم اشتباه است. اما نیمه دیگر (بخش های من را نابود نمی کند: من یک انگلیسی انگلیسی هستم) من قبل از اینکه ذهن زیبایی پیچیده خود را خفه می کنم.

مشاهده لینک اصلی
هر روز صبح روز مانند یک پیراهن تازه در رختخوابمان قرار می گیرد؛ این پارچه بی نظیر خوب، غیر قابل مقایسه و محکم بافته شده از پیش بینی خالص کاملا متناسب با ماست. خوشبختی از بیست و چهار ساعت بعد به توانایی ما، بیدار شدن، بستن آن بستگی دارد. آیا کسی وجود دارد که خسته شده است، در حال ظهور از هوا به هوا، به قدم زدن به نور آفتاب درخشان؟ و در عین حال، خورشید تنها چند دقیقه زودتر روشن شد، وقتی که پایین رفت. به طوری که او به سرعت آب و هوای جهان بالا را فراموش کرده است. و به سرعت جهان به نوبت او را فراموش خواهد کرد. برای چه کسی می تواند بیشتر از وجود خود بگوید که آن را از طریق زندگی دو یا سه دیگر به عنوان به آرامی و نزدیک به عنوان آب و هوا عبور؟ چقدر راحت تر ترجیح می دهم که مرده را دوست داشته باشم! برای شعله بیشتر برای کسانی که از راه دور ناپدید می شوند، خالص تر می شود، که به وسیله ضایعات پر از مواد مخرب از کشتی یا پنجره راه آهن بوجود می آید. جداسازی به فرد ناپدید کننده مثل یک رنگدانه نفوذ میکند و درخشندگی ملایم را درهم میریزد. â € ~ حلال â € چیست؟ آیا تمام سوالات زندگی ما، همانطور که ما زندگی می کنیم، همچنان در پشت ما نشسته ایم، مانند برگ هایی که مانع دیدگاه ما می شود؟ برای ریشه کن کردن این شاخ و برگ، حتی آن را نازک می کند، به ما نمی رسد. ما قدم برمی داریم، آن را عقب نگه داریم و از راه دور، آن را برای مشاهده باز می کنیم، اما ناخوشایند، سایه ای، و همه چیز مبهم تر درهم می ریزیم. Gent، Citadelpark 2015

مشاهده لینک اصلی
Ú © OªO§O O®UOUOe OUOOOe O®UO Oª ‡ Ø ± الناز O¬U ‡ Ø ± UOeO² OU † Ù Ú © O§OªUOe UOeO² OªUO، Ø ¢ UO ¯¯ ‡ ‡ بØد. Ø Ø Ú Ú Ú Ú Ù Ø Ø Ù Û Û Û.

مشاهده لینک اصلی
حجم بسیار کمی عجیب و غریب. اگر آن را به شدت درگیر با واقعیت زندگی نکنند، آن را هذیان می کند. یک عالم برای یک روش زندگی هرگز در واقع زندگی نکرد، مجموعه ای از استعاره های تعجب آور و خیلی بیشتر ...

مشاهده لینک اصلی
â € dã¼åÿã¼nce œsã¶z را به تسخیر، در حالی نوشته شده توسط آلن ± ± egemenliäÿ r.â â € € â € ™ DAR œbã¼tã¼n insanlarada ± ± ± R Tanrake تغذیه، تغذیه فقرا یک بررسی کامل عنوان devlet.â € بنجامین € ™ ثانیه Güzel محاکمه ..

مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب خیابان یک طرفه


 کتاب a passage to india
 کتاب خبرچین
 کتاب همه چیز ممکن است
 کتاب اسطوره در روان شناسی بدوی
 کتاب میان باغ های پرتقال
 کتاب Passing